Opleiden op de SF manier

Opleiden staat doorgaans voor het overbrengen van kennis, vaardigheden en attitude (competenties), die betrekking hebben op een specifieke functie of beroepstaak. Wat SF jammer vindt aan deze invulling van ‘opleiden’, is dat het de docent volledig verantwoordelijk maakt en de cursist reduceert tot een passieve consument. SF hanteert het uitgangspunt, dat onze trainers er alles aan doen om zo goed mogelijk te onderwijzen. Het is aan de cursist c.q. deelnemer om te leren. Dit kunnen de docenten niet voor de cursist doen. Om zowel het onderwijs van de docenten als het leren van de cursist zo goed mogelijk te faciliteren, hanteert SF de volgende onderwijskundige uitgangspunten:

 

Sterke relatie met de beroepspraktijk

Dit betekent dat de begeleiding vooral beroepsgericht is. De cursist wordt voortdurend aangesproken op zijn functioneren als beroepsbeoefenaar. Onze trainers leggen steevast een verband tussen datgene wat de cursist in de opleiding c.q. cursus leert en datgene wat hij straks in de beroepspraktijk gaat doen. Dit geldt voor zowel productbegeleiding als ook voor de procesbegeleiding, waar het leervermogen en het leer- en samenwerkingsproces continu gespiegeld worden aan het functioneren in het beroep.

 

Centraal stellen van de persoonlijke ontwikkeling van de cursist

Voor het succesvol afronden van trainingen en opleidingen dient de cursist doorgaans te voldoen aan vastgestelde vakspecifieke kwalificaties. Deze kwalificaties gelden voor de gehele cursistengroep, d.i. iedere cursist moet aantonen te voldoen aan de gestelde eisen. Echter, de benodigde leerweg kan per cursist variëren.  Een goede basis voor persoonlijke begeleiding biedt het werken met een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). In de begeleidingsopzet van SF speelt formatieve toetsing een belangrijke rol voor de begeleiding en voor het inrichten van de individuele leerroutes.

 

Een krachtige leeromgeving

Een opleidingsprogramma moet cursisten niet passief maken, maar juist uitdagen zoveel mogelijk zelf aan het werk te gaan. Om dit te realiseren zorgt het docententeam van SF ervoor, dat de leeromgeving realistisch is en dat de aangeboden kennis en vaardigheden meer zijn dan alleen een trucje dat men moet kunnen om een certificaat te behalen. Daarbij vindt SF het van groot belang dat de cursist systematisch het besef van de eigen bekwaamheid ontwikkelt. Dit besef van eigen bekwaamheid kan namelijk een belangrijke motiverende rol spelen bij het leren.