Teambuilding & Groepsdynamiek

 

Onze aanname

Van mensen die in organisaties en bedrijven werken wordt verwacht dat ze teamspelers zijn. Immers, een goed functionerend team is meer dan de som der delen waardoor er een optimaal resultaat kan worden behaald. De praktijk laat echter zien, dat team zeker niet altijd goed functioneren, laat staan dat ze meer zijn dan de som der delen om het al helemaal niet te hebben over een optimaal resultaat.

 

Het probleem

Uit recent onderzoek is gebleken dat juist bij stressvolle teamomstandigheden, voortkomend uit bijvoorbeeld overbelasting of onduidelijke teamopdracht, weinig aandacht wordt besteed aan het verbeteren van het werken in een team en het verbeteren van het individu als teamspeler. Erg jammer, want juist in een stressvolle situatie is het van belang dat teamleden goed en efficiënt samenwerken. Uit hetzelfde onderzoek is gebleken dat teamleiders bewust tijd dienen te claimen om met het gehele team te werken aan zogenaamd teamleergedrag. De praktijk leert echter, dat dit vaak beperkt blijft tot af en toe een ‘hutje op de hei sessie’ en doorgaans ook heel opportuun, d.i. we doen het pas als het eigenlijk al te laat is.

Daarbij toont de praktijk ook aan, dat bedrijven en organisaties van medewerkers vereisen dat ze kunnen functioneren in een team, maar de investering die wordt gedaan is doorgaans gericht op de verbetering van de individuele kwaliteiten. En hoe noodzakelijk en functioneel ook, het stimuleert dus vooral de kwaliteiten van een individu. En die weet nog steeds niet hoe deze kwaliteiten in te zetten in en voor het team.

 

Oplossing

Voor een optimale teamprestatie is het van essentieel belang om concreet en structureel aandacht te besteden aan de ontwikkeling van ‘teamgedrag’ bij alle directbetrokkenen!

 

Voordelen c.q. winst

Waarom is een team met echte teamspelers belangrijk? Hiervoor zijn verschillende redenen, namelijk goed functionerende teams:

 
– zijn beter en sneller in staat zich aan te passen aan veranderende omstandigheden
– zijn innovatiever en creatiever. Teams nemen betere besluiten
– kunnen beter omgaan met stress en complexe situaties
– behalen betere resultaten

 

Onze werkwijze

Om uw team te helpen bij het ontwikkelen van teamgedrag, richten wij ons op in eerste instantie op het (kunnen) creëren van een positief teamklimaat als noodzakelijke basis voor een goede samenwerking en teamprestatie. Zonder een veilig werkklimaat zal teamgedrag zich niet ontwikkelen. Sterker, medewerkers zullen eerder geneigd zijn zich in hun schulp terug te trekken. Ook reiken wij uw medewerkers kennis en vaardigheden waardoor zij als individu beter in staat zijn een bijdrage aan het team te leveren.

 

Bewegen als middel

Om bovengenoemde leerproces te faciliteren maken wij gebruik van bewegingsactiviteiten. De kennis en vaardigheden in relatie tot teamgedrag zijn als het ware verpakt in deze activiteiten. Op verschillende momenten worden korte evaluatiemomenten ingelast, zodat men zich ook bewust wordt van wat er gebeurt.

 

Ons aanbod

Als het gaat om teamgedrag bieden wij u twee verschillende mogelijkheden aan.

 

Teamgedrag I

Dit is een volledig ‘Op Maat’ gemaakt programma voor uw team. Dit programma bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Intakegesprek
  2. Probleemanalyse
  3. Terugkoppeling en finetunen doelstelling
  4. Teamsessie 1 (een dag, inclusief lunch)
  5. Teamsessie 2 (halve dag, na zes weken)
  6. Eindverslag

 

Teamgedrag II

Teamgedrag II bestaat uit een bijeenkomst van een dag (zie boven teamsessie 1).

 

Individuele trajecten

Het kan zijn dat uit onze analyse en / of trainingsbijeenkomsten blijkt, dat individuele medewerkers meer nodig hebben, dan we in een teamgericht programma kunnen bieden. Bijvoorbeeld, een medewerker is heel goed in zijn of haar vak, maar niet weerbaar genoeg om zich te laten gelden in het team, terwijl dit wel noodzakelijk is. Hiervoor kunnen wij individuele begeleidingstrajecten bieden.

 

 

Kortom, bent u van mening dat juist het zijn van een echte teamplayer de ontbrekende competentie is bij spelers in uw team of twijfelt u hier nog aan en wil je het zeker weten, neem dan contact op om te informeren naar de verschillende mogelijkheden.

 

Hoe?

De didactische en methodische aanpak van SF is gebaseerd op de meest recente inzichten in de leerpsychologie, onderwijskunde en neurowetenschappen.

Ten aanzien van de didactiek, hanteert SF de didactische factoren. Deze zijn reeds beschreven onder kopje a (visie op opleiden). Wat betreft de keuze van werk- of oefenvormen kiest SF altijd de meest geschikte leermethoden. Of een methode wel of niet geschikt is, is onder andere afhankelijk van de te realiseren doelstellingen en de mogelijkheden die trainingslocatie. De effectiviteit van een werk- of oefenvorm wordt daarbij tevens bepaald door de individuele kenmerken van de deelnemers (o.a. motivatie) en door de wijze waarop de gekozen werkvorm wordt ingezet door de trainers en wat deze daarbij zegt en doet.

 

SF’s methodische succesformule is de afwisseling van korte theoretische beschouwingen van een onderwerp gecombineerd met het ervaren van het fenomeen in de praktijk. Bijvoorbeeld, we starten met een interactieve lezing over agressie en wat de impact van agressie kan zijn op het eigen handelen. Vervolgens worden deelnemers in verschillende praktijkgerichte scenario’s geconfronteerd met verschillende vormen van agressie en kunnen zo de impact op hun denken en doen aan den lijve ervaren. Vervolgens krijgen de deelnemers dan weer een blok ‘theorie’ of vaardigheidstraining. Bijvoorbeeld: Hoe kun je Tactical Breathing gebruiken om de impact van agressie op jouw professionele denken en doen te minimaliseren? Vervolgens gaan de deelnemers dit weer in de praktijk oefenen en ervaren.

 

Onze trainers richten zich onder andere op een sterke focus van aandacht door de deelnemer om er zodoende voor te zorgen dat deze laatste er echt ‘in zit’. Daarbij geeft SF de voorkeur aan een optimalisering van de gerichtheid en kwaliteit van de gekozen werkvormen in plaats van heel erg veel verschillende dingen te doen. Het nadeel van dit laatste is onder andere dat deelnemers dan het risico lopen goed te worden in zaken die niet goed voor hen zijn. Een voordeel van het eerste is dat deelnemers goed kunnen worden in waar ze goed in willen en moeten worden.